7. Czynniki fizyczne – Sen, Odżywianie się, Sport

Omawiając temat koncentracji nie sposób nie wspomnieć o tak ważnych aspektach jakimi są fizyczne czynniki: sen, ćwiczenia fizyczne, dobre odżywianie się.

Mają one bezpośredni wpływa na koncentrację więc dobrze jest sprawić, aby one również pracowały na naszą korzyść, ani nie odwrotnie.

Sen – zarówno nadmiar jak i brak odpowiedniej jego ilości jest szkodliwy, a już z pewnością nie pomaga koncentracji.

Ile godzin snu jest normą dla ciebie – na to pytanie musisz odpowiedzieć już sam.
W dużej mierze zależy to od twojej motywacji życiowej.
Wielu wybitnych ludzi spało po kilka godzin na dobę, od 4 do 6-ciu.
Z pewnością 9-cio godzinny sen jest według mnie lekką przesadą – o ile nie jesteś np. modelką/modelem na którego ciało trzeba chuchać i dmuchać – bo za to ci płacą – to prawdopodobnie nie musisz się aż tak wylegiwać w łóżku.

Poza tym śpiąc, w większości przypadków nie można dokonać żadnych wielkich rzeczy (pomijam wielkie odkrycia i inspiracje, które pojawiały się u wielu sławnych ludzi w czasie snu)

Ale musisz wiedzieć o tym, że brak w czasie snu fazy REM – czyli okresu marzeń sennych spowoduje, że będziesz musiał tą fazę odbębnić 🙂 w czasie dnia – najprawdopodobniej właśnie w czasie nauki lub przysypiając w autobusie.

Jak zwykle złoty środek i granice rozsądku są tutaj jak najbardziej zalecane.

 

Odżywianie się

Nie jest to najważniejszy czynnik sprzyjający koncentracji, ale wiadomo, że pożywienie zawierające dużo witamin z grupy B pomaga mózgowi w jego pracy. Warto więc włączyć do swego menu:
– kiełki
– owoce
– zarodki pszenne
– drożdże

i wyłączyć
mięso które nie jest przeznaczone dla istot ludzkich, tylko dla mięsożernych zwierząt (które w odróżnieniu od ludzi mają kły wspomagające rozszarpywanie mięsa, silne soki żołądkowe i krótki przewód pokarmowy).

U ludzi nie znajdziesz tych cech. Wegetariańska dieta jest o wiele zdrowsza – rozważając krótkoterminowo (brak popularnych dolegliwości jak zgaga, niestrawność, nieprzyjemny zapach z ust (mięso po prostu gnije)), a zwłaszcza długoterminowo – większość popularnych chorób cywilizacyjnych jest wynikiem jedzenia mięsa.

Wielu sławnych ludzi było wegetarianami – Leonardo da Vinci, Newton, a Albert Einstein powiedział nawet:

„Nic nie poprawiłoby tak zdrowia ludzi oraz zwiększyłoby szansy przetrwania życia na Ziemi jak ewolucja w kierunku diety wegetariańskiej”

Poza tym oczywiste problemy – przejedzenie jak i niedożywienie będą ci skutecznie przeszkadzać podczas nauki – najlepiej nie obżeraj się przed nauką. Smaczną lekką kolację możesz sobie zaplanować na „po nauce” – będziesz miał wówczas dodatkowy motyw aby szybciej się uczyć.

Również jedzenie na noc nie jest niczym wskazanym – energia, która w czasie nocy powinna krążyć po ciele regenerując je, jeśli najesz się na noc – będzie musiała z powrotem skupić się na trawieniu. Efektem tego jest zmęczenie i „ciężkość” jakie otrzymujesz rankiem zaraz po przebudzeniu.

To samo proponuję i tobie – zwłaszcza przed egzaminem – zjedz lekkie śniadanko i to wszystko.
A obfity obiad zostaw sobie na później.

 

Sport

Następny czynniki wspomagający koncentrację o mniejszym znaczeniu ale…
wyobraź sobie, że zabierasz się do nauki i:
– nie możesz wysiedzieć na krześle bo boli cię kręgosłup,
– nie możesz się skoncentrować, bo czujesz ogólną słabość,
– myślisz o spaniu a nie no nauce, bo już zmęczyłeś się tą nauką i najchętniej byś pospał.

Czy możliwe jest głęboka koncentracja w takich warunkach??

Odpowiedz sobie sam.

Jak przeczytałeś w jednym z poprzednich rozdziałów, jaki umysł takie ciało i odwrotnie.

W zdrowym ciele zdrowy duch.

Co prawda komuś się pomylił duch z umysłem :-), ale faktem jest – zdrowe, wysportowane ciało wpłynie w ten sam sposób na umysł.
Nie zapominaj o tym i przed nauką zawsze dobrze jest – oprócz relaksu, również trochę poćwiczyć.

Energia jakiej przy tej okazji nabierzesz, przyda ci się w czasie nauki.